ANNEKE ROMEIJN

Anneke Romeijn is professioneel muzikant. De trompettist is 31 jaar en komt uit Nijmegen waar ze woont met haar man en twee jonge kinderen. De culturele sector ligt stil nu voorstellingen en uitvoeringen zijn afgelast. Een hard gelag voor Anneke die projecten had lopen voor de Nationale Opera in Amsterdam en het orkest van het Oosten/Phion. Na een jarenlange voorbereiding zijn de voorstellingen, die deze zomer zouden plaatsvinden, afgezegd.

Anneke studeerde aan het Conservatorium in Amsterdam. Tijdens deze studie speelde ze al in het Nederlands Jeugdorkest ‘het Oranje van de muziekwereld’ zoals ze het met trots omschrijft. “Ik speelde daar vijf jaar lang eerste trompet. Ik leerde hier de belangrijkste lessen die je nodig hebt om zonder stress op een podium te zitten.”

Grote orkesten

In haar derde jaar van de Bacheloropleiding won ze een auditie voor een academieplek bij het Düsseldorfer Symfoniker. “Ik verhuisde naar Düsseldorf en speelde hier in 15 verschillende operavoorstellingen en deed veel symfoniewerk.” Anneke’s ambitie om zichzelf verder te ontwikkelen bracht haar – wederom via een auditie – in Kopenhagen. “Tot mijn grote verbazing overigens. Ik kreeg door het winnen van die auditie een plek bij de Danisch Radio Symfonie. Dat was echt een fantastische tijd! Ik speelde altijd live op radio en vaak ook op tv. Een hele spannende en intense periode.”

Na deze ervaringen moest Anneke terug naar Amsterdam om haar opleiding aan het Conservatorium af te ronden. “Mijn Masteropleiding heb met goed gevolg afgesloten en zo kon het ‘werkende’ leven echt beginnen. Sindsdien speel ik bij alle grote orkesten in Nederland, en soms ook in Duitsland en België. Ik word door orkesten benaderd en kijk dan of het in mijn schema past. Zo speelde ik dit seizoen ook Mahler 7 in het Concertgebouw van Amsterdam en zat ik in het orkest van het populaire televisieprogramma Maestro. Door freelance te werken speel ik zo op de meest bijzondere plekken. Van Amsterdam tot Groningen.”

Inkomsten vallen weg

Naast haar eigen werk als trompettist is Anneke ook docent. “Dit doe ik met veel plezier omdat ik het belangrijk vind om al mijn kennis en ervaring over te brengen op anderen. Ik probeer kinderen vooral het plezier in het spel mee te geven, daar waar ik zelf een redelijk strenge leerschool heb gehad. Soms op het traumatische af.” Anneke geeft haar lessen in Horst, Meterik en America.

Het wegvallen van concerten en voorstellingen door de maatregelen rondom de coronacrisis heeft een grote impact op Anneke haar situatie. “Zo zou ik nu de opera Frau ohne Schatten van Strauss spelen bij de Nationale Opera in Amsterdam. Dit is een project waar jaren aan gewerkt wordt achter de schermen en voor ons muzikanten begint het anderhalve maand voor de première. Hierna volgen er nog 12 uitvoeringen en ben je als freelancer dus 2,5 maand onder de pannen. Dit valt nu helemaal weg, wat mij erg veel inkomsten scheelt. Het nare aan deze situatie is dat het orkest niet gaat uitbetalen…”

Met grote regelmaat speelt Anneke ook bij Phion – het voormalige Orkest van het Oosten. Met de trompettisten van dit orkest vormt ze samen trompetkwartet C4. Met hen zou ze in mei solo spelen met deze nieuw samengestelde groep. “Hier werken we al een jaar naartoe, dit zou echt het hoogtepunt moeten worden in mijn carrière. Het is ontzettend zuur dat dit nu ook niet doorgaat, helemaal omdat daar heel veel werk in heeft gezeten. Het had een mooie vaste inkomstenbron moeten zijn, maar je raad het al, dit krijg ik wederom niet betaald.”

Online muziek

De agenda is dus schoongeveegd. En het feit dat onduidelijk is wanneer de maatregelen worden versoepeld bracht Anneke ook tot nieuwe initiatieven. “We zijn met trompetkwartet C4 begonnen om Facebook, Instagram en de website van Phion filmpjes van ons werk te posten. Zodat mensen ons toch kunnen horen en wij kunnen doen wat we het liefste doen: muziek maken. En dat we dit samen doen is heel fijn. Want alleen is maar alleen.”

Voor de jeugd aan wie Anneke les geeft heeft ze ook een mooi alternatief bedacht passend bij de tijd. “Ik geef veel kinderen tussen de 10 en 15 les en deze groeien op in een ‘Vlog tijdperk’. Ik maak nu voor hen een vlog en ik vraag van hen of ze ook een vlog voor mij terug willen maken. In mijn vlog doe ik oefeningen voor en vraag ze om die oefeningen ook te laten zien aan mij. Zo kunnen ze mijn ‘les’ ook vaker bekijken, wat ook een voordeel is ten opzichte van 1 uur les in de week die ze normaal gesproken krijgen. Ze kunnen nu vaker met mij meespelen of kijken hoe iets moet. En ik hoop dat ze hun vlog een paar keer over doen, waardoor ze kritisch op zichzelf worden en daarmee ook weer harder gaan oefenen.”